תומר רוזן גרייס

6 פבר 20232 דקות

מה אידיאלי לסיפורים לפני השינה?

חשבתן על זה פעם – מהם האלמנטים והאמצעים האידיאליים ליצירת סיפור מוצלח לשעת ההשכבה?

מתוך "תלתון הארנבון לומד ללכת לישון" - ספר שלי עם סיפור לפני השינה. הציור של קרן הלוי רוזן, ציירת ומטפלת באמנות וגיסתי היקרה! (אם תרצו ליצור איתה קשר כתבו לי ואשלח פרטים...)

הנה כמה רעיונות:

* תוכן נעים ולא מפחיד

* תוכן קצת מונוטוני ולא מאוד דרמטי –

  • כדי לא לעורר את הילדים במקום להרדים אותם....

* חזרתיות כאמצעי מרגיע

* אורך הסיפור מותאם לגיל הילדים והילדות –

  • אבל גם לצרכים האישיים שלהם. יש ילדים שישמחו לסיפורים ארוכים, ואחרים שזה בעצם יותר מדי להם ועדיף להם סיפור קצר ויותר שירי ערש, למשל. מה שכן, שימו לב שסיפור מאוד קצר עלול להיות קצר מכדי לעזור לילדים להירדם. בדיוק לשם כך נועדה החזרתיות – זה אידיאלי, כי אפשר להאריך כך סיפור שמסופר מן הדמיון בלי להעלות את רמת המתח בצורה מעוררת.

* עם או בלי ציורים?

  • כלומר, האם רצוי לספר מספר שמכיל ציורים, או שאפשר גם לספר מספר בלי ציורים או בכלל מהדמיון? – מניסיוני, שניהם אפשריים לגמרי. זה קצת תלוי באופן שבו אתם מארגנים את זמן ההליכה לישון. אם מספרים סיפור בסלון או בכל אופן עדיין עם אור דלוק, אז מתאים כמובן סיפור מתוך ספר, ובוודאי שילדים יאהבו לראות תמונות. אבל אפשר גם להשכיב ילדים באור עמום ולספר בעל פה או מהדמיון – וזה עובד נהדר. במקרה כזה, אין צורך בתמונות או ציורים, כי הילדים כבר משלימים אותם בעצמם בדמיונם....

* והנה יסוד שאולי לא חשבתן עליו עד כה – מעבר הדרגתי בתוך הסיפור עצמו

  • מפעילות שיותר דומה למה שקורה בשעות היום – אל רגיעה ששייכת ללילה. כשהסיפור משקף את האפקט שאנחנו רוצים ליצור, לא תהיה לילדים ברירה אלא להירדם ביחד עם הדמויות בסיפור... בעיקר אם נלווה זאת בכך שנספר בהתחלה בטון יותר פעלתני ולאחר מכן, עם התקדמות הסיפור לעבר מצב רגוע, נלווה זאת בשינוי מתאים של נימת הדיבור שלנו לקול שקט ושלו שהולך ונעשה גם איטי ורך יותר.

* לבסוף, אפשר ומומלץ מאוד גם לשיר שיר ערש בקול רך ונעים –

  • ומי שימשיכו לקרוא יזכו לשמוע יותר על פרויקט שירי הערש המיוחד שלי. בינתיים, אתם מוזמנים לקרוא את הכתבה שלי בנושא "שירי ערש - אמנות אבודה?" וגם להאזין לשיר ערש קטן... שיר ערש אמריקאי ידוע בגרסת מילים משלי (ואני שרה, בליווי לירה אלט, למי שמכירה).

  • השיר הזה, אגב, מדגים באופן מעולה את האפקטיביות המדהימה של עקרון החזרתיות הקצת מונוטונית שפועלת כאלמנט מרגיע, מייצב ומעניק ביטחון...
     

הס, תינוק קטן שלי / מילים ונגינה תומר רוזן גרייס

(על בסיס שיר ערש עממי אמריקאי, Hush Little Baby)

הס, תינוק קטן שלי

אמא תביא לך כף ודלי,

בכף ודלי נשחק בחול

יחד נבנה ארמון גדול,

סביב לארמון נעשה גינה

בה נשתול כלנית קטנה,

וכשהכלנית תפרח

היא תהיה יפה כל כך,

ציפור צופית אותה תראה

ממנה צוף מתוק תשתה,

אליה אז יבוא פרפר

כי אתה התינוק הכי חמוד בכפר!

אגב, 2 הספרונים שלי עם סיפורים מיוחדים לפני השינה הם אלה שנמכרים ביותר. עובדה - נשארו לי כרגע רק 1 מכל אחד מהם - כל הקודמת זוכה! (אספר לכן כשיודפסו שוב בעתיד...)

140
1