top of page

מה אמרת היום לילדך או לילדתך – ולאן זה יוביל בעתיד?

עודכן: 22 באוג׳ 2022

או: איך הגיע ילד להיות גנן ומורה מומחה לחקלאות


"כאשר מלאו לי חמש שנים העמידה אמי חמישה עציצי גרניום על אדם החלון של חדר המגורים שלנו ואמרה לי: 'צמחים אלה יהיו הגן הקטן שלך, ואתה תטפל בהם.' לזכות מיוחדת זו הייתה השפעה מכרעת על כל מהלך חיי. הוריי היו חובבי פרחים מושבעים. אבי צילם, רשם וצייר פרחים. אמי גידלה צמחים במספר גדול של אגרטלים ומכלים. עד מהרה למדתי את שמותיהם ומאפייניהם של רוב הפרחים השכיחים, פרחי בר ופרחים תרבותיים כאחד. פעם אחת, לפני ערב יום הכיפורים, לקחתי את דמי הכיס שחסכתי, הלכתי לגנן מקצועי בסביבתנו ואמרתי בגאווה: 'תן לי בבקשה חמישה טגטס, חמישה לוע הארי, וחמש ציפורנים.' כעבור שנים השתלמתי במקצוע הגננות, ואחרי מספר רב של קורסים ושנים של עיסוק בחקלאות מעשית הוסמכתי להוראה בתחום זה, ובכך שילבתי את תחביבי עם מקצועי... " (עמ' 211)


ספר ששווה ביקור בחנות הספרים יד שנייה החביבה עליכם

לימים חיבר ולטר פרנקל את הספר "הכל על גננות בישראל במעגל חודשי השנה".[1] ספר נהדר זה הוא הנחיה נפלאה לגננות ביתית למתחילים, בדיוק משום שהוא בנוי סביב מקצב חודשי השנה ותיאור כל או רוב הפעולות שניתן לעשות בגינה באותו חודש, בישראל. הוא אפילו מפרט הבדלים בין אזורי ההר לשפלת החוף. בכך עונה הספר על הצורך להתמצא בשפע האפשרויות לתכנון, עיצוב, שתילה וטיפול בגינה הביתית באופן שהופך פעילות זו למעשית במיוחד וגם מחוברת לחיים.


רעיונות חביבים לעשייה גננית עם ילדים

אבל יש עוד משהו חיוני שבו ולטר פרנקל מחבר את הגננות לחיים – עולה מאוד ברור מספרו עד כמה הוא אהב ילדים וכמה מאמצים הוא השקיע, מתוך אכפתיות עמוקה, בחינוך ילדים לטבע ולגננות. בספר מופיעים רעיונות רבים שלו לפעילויות נעימות, משעשעות ומחנכות לילדים סביב שתילת צמחים והתבוננו בצמיחתם.

הוא כותב (עדיין בעמ' 211): "תחושת החוויה שבגידול צמחים ולימוד אהבת הגננות הם מן הדברים המרגשים והמספקים ביותר שהורים יכולים להעניק לילדיהם. ילדים אוהבים כל דבר חי ובמיוחד פרחים.... כמורה נזדמנה לי האפשרות לראות את ההשפעה החינוכית החיובית שיש לטיפול בצמחים על התנהגותם ועל אופיים של תלמידים. ילדי הכרך נהנים לראות צמחים בגדילתם. הם גם למדים לדעת, ללא מאמץ רב, שהירקות אינם נוצרים בסופרמרקט..."


וזו העת לגלות שאת הרעיון וההנחיות לניסיון שלי להנביט ולגדל בוטנים – קיבלתי מוולטר פרנקל בספרו זה!






[1] תרגום לעברית של ספרו באנגלית "Israel Gardening Encyclopedia".



bottom of page