top of page

עיצוב תאורה עבור ילדים


מאת עמית רוזן


ערב טוב לכל הקוראות והקוראים שלי... היום יש לי כתבה מיוחדת בשבילכם שביקשתי מעמית לכתוב במיוחד בשבילנו... עמית רוזן הוא אחי היקר וגם מעצב תאורה נהדר, ובמסגרת הסדרים החדשים בבית לפסח ברוח כתבותיי האחרונות, ביקשתי ממנו לתת לנו הצצה משמעותית להיבטים של עיצוב תאורה ביתי בדגש על צרכיהם של ילדינו. תיהנו !!! - תומר.

הכותב הינו בעלים ושותף בסטודיו לעיצוב ותכנון תאורה אדריכלית. מלווה לקוחות, אדריכלים ומעצבים בתהליך אפיון מערכות התאורה כחלק מתפיסה כוללת של תפקיד התאורה בשיפור איכות החיים והבריאות הפיזית והנפשית.


0523-633-441


עיצוב תאורה ממלא תפקיד חשוב בעיצוב חיי הילדים מלידה ועד בגרות. לילדים נדרשת תאורה מתאימה להתפתחות מיטבית, למידה ורווחה. סוג האור, איכותו ועוצמתו יכולים להשפיע על מצב הרוח של הילדים, התפקוד הקוגניטיבי, התנהגותם ואפילו בריאותם הגופנית. אני רוצה לשתף איתכם כמה תובנות המבוססות על מחקרים בכדי לתת לכם כלים להבין את החשיבות של עיצוב תאורה בחיי הילדים, מלידה ועד בגרות, ליישם המלצות ולהימנע מטעויות.


לידה עד ינקות


האור ממלא תפקיד חיוני בשלבים הראשונים של חייו של הילד. ליילודים ותינוקות נדרשת חשיפה מספקת לאור טבעי כדי לבסס מחזור שינה-ערות בריאים, מקצבים צירקדיים, וכדי לקדם התפתחות מוחית בריאה. חשיפה לאור יום יכולה לשפר את הייצור של סרוטונין, נוירוטרנסמיטר המווסת את מצב הרוח וההתנהגות, ומלטונין, הורמון שמקדם, מעודד ומשרה שינה. תאורה נכונה יכולה גם לסייע בוויסות ההאכלה והעיכול, מה שיכול להוביל לעלייה טובה יותר במשקל אצל תינוקות.


בחודשים הראשונים לחייו של התינוק התאורה צריכה להיות רכה ומפוזרת. אור בהיר או חריף יכול להיות קשה ואף הרסני עבור מערכת הראייה המתפתחת של התינוק. מנורות לילה יכולות להיות שימושיות גם במתן סביבה עמומה ונוחה להזנות לילה והחלפת חיתולים.


פעוטות

כאשר ילדים נכנסים לגיל הפעוט, היכולות החזותיות והקוגניטיביות שלהם מתפתחות במהירות. הם הופכים פעילים וסקרנים יותר, מה שעלול להוביל לתאונות ופציעות אם התאורה לא מספקת. תאורה נכונה יכולה לעזור להפחית את הסיכון לתאונות על ידי מתן תאורה וראות נאותים, רצוי נטולת סינוור ישיר. זה גם יכול ליצור סביבה מגרה המעודדת חקר ולמידה.


אור טבעי עדיין חשוב בגיל הפעוט, אבל האור המלאכותי הופך חשוב יותר ככל שהילדים מבלים יותר זמן בבית. התאורה צריכה להיות בהירה מספיק כדי לאפשר משחק בטוח ופעיל, אך לא כל כך בהירה שהיא גורמת למאמץ בעיניים או לכאבי ראש. גם גופי תאורה צריכים להיות ממוקמים בגובה בטוח כדי למנוע מגע או נזק מקרי.


יַלדוּת

בילדות, יש לתאורה תפקיד מכריע בעיצוב הלמידה וההתנהגות של ילדים. תאורה טובה יכולה לעזור לילדים להתרכז, לקרוא וללמוד טוב יותר. זה יכול גם להפחית את המאמץ והעייפות בעיניים, מה שיכול להוביל לביצועים אקדמיים טובים יותר. תאורה לקויה, לעומת זאת, עלולה להוביל לכאבי ראש, מאמץ בעיניים וירידה בטווח הקשב. מחקרים מראים כי יש השפעה של מיקום הישיבה בכיתה ביחס לתאורה (הטבעית והמלאכותית) על ביצועיו הלימודיים של הילד.


ילדים צריכים רמות תאורה שונות וטמפרטורות צבע (גוון אור) שונות עבור פעילויות שונות. לדוגמה, אור "חם" עם גוון צהוב (WARM WHITE) יכול ליצור סביבה מרגיעה לקריאה לפני השינה, בעוד שאור "קר" לבן יותר, המכיל יותר גוון כחול (DAY LIGHT) יכול לעזור לילדים להתמקד בשיעורי בית או בפרויקטים אמנותיים.



שנות התבגרות

בשנות העשרה, התאורה הופכת חשובה עוד יותר כאשר ילדים עוברים שינויים פיזיים, רגשיים ונפשיים. הם זקוקים לסביבה בטוחה ותומכת שיכולה לעזור להם להתמודד עם מתח, חרדה ושינויים במצב הרוח. תאורה טובה יכולה לקדם מצב רוח חיובי, להפחית מתח ולשפר את הרווחה הכללית.


במהלך שנות העשרה, מחזור שינה-ערות של ילדים משתנה, והם דורשים יותר שינה מאשר בילדותם. תאורה טובה יכולה לעזור לווסת את מחזור השינה והערות שלהם על ידי חשיפה לאור טבעי בבוקר ועמעום האור בערב. זה יכול גם לקדם רגיעה ושינה נינוחה על ידי מתן סביבה נוחה ונעימה.


בַּגרוּת


ככל שילדים גדלים למבוגרים, צרכי התאורה שלהם משתנים שוב. תאורה טובה יכולה לעזור למבוגרים לעבוד ביעילות רבה יותר, להפחית את העומס על העיניים ולקדם איזון בריא בין עבודה לחיים. תאורה לקויה, לעומת זאת, עלולה לגרום לכאבי ראש, מאמץ בעיניים ועייפות, מה שעלול להוביל לירידה בתפוקה ובשביעות הרצון בעבודה.


מבוגרים זקוקים לתאורה גמישה, מתכווננת וחסכונית באנרגיה. הם זקוקים לתאורה שיכולה להתאים לצרכים המשתנים שלהם במהלך היום, כמו אור בהיר לעבודת בוקר או אור עמום להרגעה בערב. תאורה חסכונית באנרגיה יכולה גם לעזור להפחית את חשבונות האנרגיה וטביעת הרגל הפחמנית, מה שיכול לקדם קיימות סביבתית.


הבדלים בתאורה הנדרשת במקומות שונים בעולם


חשוב לזכור כי תאורה נכונה היא מותאמת אישית ותלויה גם בגורמים סביבתיים. תוכנית עיצוב התאורה שאתכנן עבור ילדים עשויה להשתנות כשמדובר באזורים שבהם האור הטבעי שונה מאוד. ניקח לדוגמה את נורווגיה, השונה מאוד מישראל בהיותה סמוכה לקוטב הצפוני. ההבדל בעיצוב התאורה לילדים בנורווגיה ובישראל יושפע מכמה גורמים, כולל אקלים, תרבות וגיאוגרפיה.

בהתייחס לעניין האקלים: לנורווגיה ולישראל יש אקלים שונה, כאשר בנורווגיה יש אקלים קר וחשוך במשך רוב השנה, ובישראל יש אקלים חם ושטוף שמש. בנורווגיה, עשוי להיות דגש גדול יותר על מתן אור מלאכותי נאות בבתים, בתי ספר ומרחבים ציבוריים, כדי לפצות על המחסור באור טבעי במהלך חודשי החורף. בישראל ייתכן ויהיה דגש גדול יותר על הצללה ושליטה בכמות אור השמש הישיר בבתים ובחללים ציבוריים, כדי להפחית את עליית החום ואי הנוחות.



הנה עיצוב תאורה לדוגמה לחדר שינה של ילד בן 7:


תאורה כללית: גוף תאורה צמוד תקרה פשוט עם עיצוב מגניב יעבוד היטב בחדר הזה. אתם יכולים גם לשקול גוף תאורה בעל צורה הלקוחה מעולמו של הילד, שיכול להוסיף לנושא החדר. למשל: ציפור, חללית או מטוס וכדומה.

תאורת משימה: מנורת שולחן בעיצוב מגניב יכולה להפוך את זמן שיעורי הבית למהנה יותר עבור בנכם. חפשו מנורה עם רמות בהירות מתכווננות וצוואר גמיש למיקום קל.

תאורת הדגשה: תוכלו להוסיף קצת תאורת הדגשה לחדר עם מנורת לילה. מנורת לילה מהנה בצורת כוכב או ירח יכולה לספק זוהר מנחם בלילה מבלי להיות בהירה מדי.

תאורת פינת קריאה: אם לבנכם יש פינת קריאה, כדאי להוסיף מנורת רצפה שיכולה לספק אור רב לקריאה. חפשו מנורה עם אור חם ונעים שיכול ליצור אווירה מרגיעה לקריאה.

תאורת אזור משחקים: אתה יכול להוסיף קצת תאורה מהנה לפינת המשחקים של בנך עם מחרוזת של נורות LED צבעוניות. ניתן לתלות את האורות הללו סביב אזור המשחקים כדי ליצור אווירה כייפית ושובבה.

תאורת חדר רחצה/שירותים: אם ילדכם קם בלילה לעשות פיפי… אינכם מעוניינים שיתעורר אל מול אור בוהק של חדר הרחצה. מצד שני אינכם רוצים שייתקל וייפול בחושך מוחלט. כדאי להתקין מנורה ייעודית הנותנת אור חלש ובלתי ישיר בכדי לעזור לילדכם ולכם להתמצא בלילה ולחזור לישון בקלות ובנוחות.

חשוב להרגיל את הילדים לישון בחושך מוחלט. מחקרים מראים כי אפילו נורות קטנות ולכאורה לא מזיקות עשויות לגרום להפרעות בשינה.

זכרו, כאשר מעצבים תאורה לחדר השינה של הילד, חשוב לתת עדיפות לבטיחות. ודאו שכל הכבלים מאובטחים ומרוחקים מהישג יד, ושכל הנורות או המתקנים מותקנים היטב. הקפידו על תאורה בלתי ישירה שאינה מסנוורת. התקינו עמעמים (דימרים) במידת האפשר כדי למנוע תאורת יתר ולאפשר שינוי אווירה.

אם אתם בונים, משפצים או מרגישים כי התאורה הקיימת בביתכם אינה טובה מספיק, אם אתם סובלים מהפרעות שינה, כאבי ראש או ירידה בראייה – שיקלו ברצינות להתייעץ עם מומחה לתאורה אדריכלית. תופתעו לראות ולהרגיש את ההבדל.





29 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page